UN DUS RECE PENTRU ANRMAP

UN DUS RECE PENTRU ANRMAP

„Ne aflam aici pentru a crea premisele de crestere a eficientei,
a transparentei si competitivitatii achizitiilor în sectorul public.”
fragment preluat de pe site-ul ANRMAP
cap. Misiune, Viziune, Obiective, Valori

... Ca sa folosesc o sintagma absolut hazlie, utilizata de forum-istii de pe site-urile dedicate achizitiilor publice atunci cand se refera la Ordonanta nr. 34/2006 inclusiv HG 925/2006, - „Sfintele Scripturi din 2006” revăzute, revizuite, adăugite, notificate, recomandate, etc., cu modificările şi completările ulterioare, m-au determinat sa meditez asupra unor aspecte cu care ne confruntam noi, ca si practicieni „aplicativi” ai legislatiei in domeniu, pornind - ca sa ne exprimam intr-o retorica cu umor, - de la ideea ca, daca nu zic eu, atunci, cine?!

Am sa incep prin a ma referi la termenul de 14 zile necesar validarii unei Documentatii de atribuire – termen legal si doar teoretic, pentru ca in realitate, in rare cazuri termenul este respectat de insasi cel care l-a stabilit:ANRMAP! – acesta ajungand de multe ori sa se si dubleze! Asa cum reiese chiar din statisticile publicate de surse autorizate, respingerea documentatiilor de catre ANRMAP se face „cu darnicie” – as zice, ca sa ne mentinem cu expresia pe aceeasi linie a umorului... serios! Analiza minutioasa a documentatiilor – fapt ce determina respingerea acestora „pe banda rulanta” n-ar fi, pana la urma, o problema daca aceasta nu s-ar realiza... „pe etape”! Ce vreau sa spun: daca exista motive de respingere a unei documentatii, aceasta, in loc sa fie respinsa o singura data pentru toate modificarile ce trebuie efectuate, se considera mai „ productiv” ca respectiva documentatie sa fie respinsa de mai multe ori, in mod separat, pentru ficare dintre motivele invocate de ANRMAP, ca si cum aceeasi documentatie transmisa la ANRMAP pentru verificare, ajunge de fiecare data la altcineva, care, firesc, trebuie s-o ia de la inceput!; asa se face ca in conditiile actuale, o procedura simplificata „cerere de oferta” pentru care, inainte de a se fixa acest termen, se putea finaliza in cel mult 20 de zile, de la initiere-publicare-desfasurare, - acum, in urma unor eventuale respingeri de catre ANRMAP, cu fiecare reluare dupa un ciclu de cate 14 zile/una bc respingere, poate dura doua sau chiar 3 luni de la data initierii pana la atribuirea contractului! O astfel de situatie nu este nici pe departe de natura potentiala ci, deja o realitate frecventa descrisa in amanunt in paginile forum-istilor pe site-urile de specialitate!

Pentru a sublinia anormalitatea unor astfel de situatii, voi exemplifica un caz de-a dreptul ridicol: o documentatie care a fost validata de ANRMAP la data de 05 ian 2012 dupa „un sir” de vreo 3 respingeri, a trebuit sa fie transmisa din nou la verificare pentru simplul motiv ca anuntul n-a fost postat in SEAP in aceeasi zi, asa cum prevedea o Notificare transmisa odata cu documentatia validata!; numai ca, urmeaza o noua surpriza: desi a fost odata validata, aceeasi documentatie a fost trecuta din nou prin sita verificarii… verificarilor si a fost din nou respinsa pentru un numar de inca ... 17 motive, care, dupa corectarea acestora, a fost desigur respinsa inca odata pentru inca vreo 4 motive!! (citat din presa, din naduful unui „suferind” similar: „Cei de la ANRMAP găsesc tot felul de motive – puncte şi virgule – pe care ni le semnalează spre a le corecta şi astfel suntem amânaţi şi blocaţi luni de zile. Din cauza atitudinii rău-intenţionate pe care conducerea ANRMAP o are în relaţia cu noi, nu putem să începem investiţii importante pentru judeţul...”).
Asa se face ca o procedura initiata la sfarsitul lunii noiembrie 2011, continua formalitatea procedurala si astazi, la mai bine de aproape 90 (nouazeci !) de zile! si inca nu se stie daca nu mai urmeaza si alte corectii... Daca mai luam in calcul faptul ca, atunci cand va veni si momentul publicarii anuntului – noi, speram ca va veni totusi, si ziua aceea! -, mai urmeaza durata procedurii, o eventuala contestatie si in fine, atribuirea contractului, se poate constata ca atribuirea unui contract, doar prin procedura „cerere de oferte” – si doar pentru ca undeva niste puncte sau virgule nu sunt puse unde trebuie, (desi nu vorbim de un material cu structura filologica…), - poate dura cam jumatate de an!... E de ras? E de plans?
Orice comentariu am face pe marginea acestui caz, risca sa ia forma malitioasa si de aceea ne rezumam doar la niste concluzii: e clar ca, fiind vorba de ANRMAP, nu ne putem gandi la o lipsa de profesionalism; pastrand un culoar al decentei, n-am putea vorbi nici de neseriozitate; am putea crede ca e vorba de un exces de zel sau de o exigenta mai severa, daca procedura la care ne referim ar implica oarece surse de finantare uriase, sau o accesare de fonduri europene, insa nu este cazul; de aceea, parerea mea este ca practica acestor „obstructii” – ca sa folosim o formulare putin fortata dar, de data asta serioasa si fara umor, - este mai curand tributara amalgamului de modificari ale Ordonantei 34 din 2006 peste care se vine in fiecare luna cu Notificari, cu Recomandari si, de ce nu, cu interpretari – sa le zicem, „personalizate” -, in sensul ca aceeasi chestiune poate avea mai multe solutii, depinde din ce unghi o privesti sau de cine receptioneaza intrebarea, - iar aceasta se datoreaza in primul rand faptului ca, in loc sa se mearga pe ideea simplificarii din punct de vedere „beletristic” al unei documentatii, aceasta tinde sa devina din ce in ce mai stufoasa, precizand tot mai multe amanunte care sunt deja precizate in Ordonanta si care nu fac decat sa dea „greutate” unui simplu formular care are mai mult o structura de natura tehnica, numit „fisa de date”!...
Ca lucrurile stau exact asa, o ilustreaza un fapt aproape incredibil: Ordonanta 34, care a aparut in 2006 cu „doar” 307 articole, a „suferit” pana azi, nu mai putin de peste 470 de modificari, fara sa mai punem la socoteala si multitudinea de Notificari care, mai nou, acestea nu mai sunt doar explcatii/indicatii/recomandari ci, au caracter cu putere de lege! Practic, ar fi fost mai simplu ca aceasta Ordonanta sa fie abrogata si rescrisa alta noua, mai clara, mai concisa si mai actualizata – ceea ce ar fi insemnat un lucru benefic pentru toata lumea, de la operator, autoritati contractante, etc, pana la CNSC si desigur, - ANRMAP!

Problema e ca pe site-urile unde se dezbat achizitiile publice, ne plangem intre noi despre greutatile pe care le intampinam insa, dintre factorii decizionali, nimeni nu le ia in consideratie!; toata lumea se da cu pareri, cu atat mai mult cu cat suntem din ce in ce mai multi „experti in achizitii publice” cu acte in regula! sau, din ce in ce mai multi cu experienta in domeniu si fiecare aplica ce si cat a inteles din lege in cazul unei proceduri pe care o desfasoara!
Despre un punct de vedere autorizat din partea ANRMAP la o intrebare trimisa prin helpdesk@anrmap.ro nu are rost sa vorbim pentru ca in acest caz, eficienta este zero: pana sa primesti un raspuns prin e-mail, trece perioada stabilita in Programul anual al achizitiilor publice pentru respectiva procedura, trece si primavara si, desigur, nu-i exclus sa treaca si vara! (Utilizarea unei performante tehnce numita telefon pe linia ANRMAP, a devenit ceva tabu, - nu poate fi accesata de mai bine de 3 luni! desi, nici inainte nu era prea generoasa…).

Daca tot am vorbit despre informatiile pe care le schimbam intre noi pe diferite forum-uri pentru a gasi solutiile potrivite la problemele pe care le intampinam - deoarece, cu „sfatuitorul nostru, cel de toate zilele” care are prin lege sarcini precise in acest sens, este foarte greu sa intram in contact, - cu alte cuvinte, daca tot ne ajutam dupa principiul „prin noi insine” -, atunci, este locul sa vorbim deschis si despre o alta componenta a „lantului” care inconjoara tot ceea ce se cheama achizitii publice: intuind ca e rost de tocat niste bani din fonduri europene, - dar, mai ales, de a castiga niste bani pe un simulacru de „curs de pregatire profesionala”, - de ani de zile, unii baieti „cu initiativa” (or fi, probabil, cei din grupa „baietii destepti”...) – nu contenesc a isparvi cate un srl care se ocupa de instructia personalului cu atributii in domeniul achizitiilor publice, ce se desfasoara in amplasamente unde se poate imbina utilul cu placutul: la mare, la munte sau in alte statiuni din tara sau chiar din tari invecinate; toate astea n-ar fi o problema, pana la urma, daca, prin aceste cursuri inacceptabil de costisitoare (dar scopul scuza mijloacele…), - „expertii” ar deveni chiar experti, iar relatia autoritati contractante-anrmap-seap-operatori economici-finalizare contract, ar deveni o relatie fluenta si eficienta conforma cu targetul propus de ANRMAP in “Obiective” enuntat pe site-ul sau: „intarirea capacitatii de implemtare a legislatiei în domeniul achizitiilor publice la nivelul autoritatilor contractante prin dezvoltarea continua a suportului acordat acestora în vederea aplicarii corecte a legislatiei si instruirea personalului implicat în activitati specifice achizitiilor publice”.
In mod normal, daca ne luam dupa numarul de cursuri si cursanti din fiecare luna a fiecarui an, aceasta relatie ar fi trebuit ca in prezent sa functioneze aproape perfect, micsorand sau aproape excluzand sirul de documentatii respinse „consecvent” de ANRMAP, solicitarile telefonice sau apelurile prin helpdesk, iar mai spre final, reducand substantial si numarul de contestatii la CNSC! In realitate, din rapoartele, sintezele, articolele publicate etc., de catre sursele din interiorul sistemului, dincolo de faptul ca la capitolul intentii stam excelent, - arata ca, de fapt, pe aceasta speta nu s-a facut nici un pas inainte, ba chiar dimpotriva: notificarile de atentionare/modificare/completare etc, au devenit periodice, situatiile de respingere a documentatiilor sunt ca graul pe ogoare, contestatiile se mentin intr-un ritm ametitor, iar pe site-urile de specialitate din domeniul achizitiilor publice, abunda intrebari de la cele mai puerile – pentru unele dintre acestea cer ingaduinta sa le pot numi chiar stupide! – pana la cele in care ANRMAP ar avea intrega determinare de a se implica macar odata pe luna in paginile acestei „Reviste de achizitii publice” – singura revista de acest profil din tara, din cate cunosc, – asa cum era la inceput, cand se publicau succint solutii autorizate la probleme concrete, sub semnatura d-lui Octavian Constantinescu – director executiv in ANRMAP!
Pai, ori, cursurile respective sunt facute asa, in dorul lelii, doar pentru a se justifica cheltuirea unor sume de bani si fara nici o supervizare sau control din partea institutiei competente, ori modul cum sunt organizate/derulate este total superficial! Cine ar trebui sa dea un raspuns de genul mea culpa in acest caz? As spune „ghici ghicitoarea mea!”, daca
m-ar lua gura pe dinainte...

Pe aceeasi linie a cheltuirii banilor in scopuri care-mi scapa, se inscriu la loc de cinste si cele doua volume intitulate „Manualul operational pentru atribuirea contractelor de achizitie publica” - lucrari foarte necesare practicianului in ale achizitiilor publice, cu o singura conditie: sa mai fie „operationale” in urma atator Ordine, Ordonante si Notificari aparute din abundenta ulterior editarii acestor manuale, adica, din 2009 incoace!; astfel, in loc sa fie si aceste manuale un, sa-i zicem, „Ghid pentru atribuirea contractelor de achizitie publica” – asa cum a fost cel publicat in Ordinul 155/2006 – (abrogat ulterior), - pentru ca acesta sa poata fi actualizat odata cu toate modificările şi completările publicate in Monitorul Oficial, - s-a gasit o minte isteata in/sau pe langa ANRMAP, care a inteles ca e rost de incasat niste venituri grase daca in locul unui ghid accesibil tuturor in mod gratuit, - s-ar realiza o „opera” romantata care sa poata inghiti niste bani! Iar daca facem o simpla socoteala la puzderia de autoritati contractante imprastiate in toata tara, e simplu sa constatam cati bani au fost incasati pentru o lucrare de moment si pentru care ulterior i s-a stabilit o singura destinatie: in sertar!

Felicitări

Sincere.

Pentru o radiografie nu se poate cere o plată dar pentru interpretarea ei ai nevoie de specialişti, adicătelea de experţi.

ovidius

p.s. aceasta-i întrebarea.

Autentificare utilizatori

Comentarii recente

Parteneri