Modificare legislativa inainte de semnarea contractului

Speta: In anul 2011, in baza art 122, lit i, OUG 34/06, AC obtine autorizarea de la ANRMAP pentru declansarea procedurii.
In 2009 se incheiase un act aditional in baza dispoz de santier (cu NR mai mari decat NCS).
Actualele lucrari suplimentare au fost stabilite ca fiind in cuantum de 13 % din valoarea contractului initial (calculat fara a se tine cont de NR-uri). Inainte de stabilirea cuantumului, s-a solicitat pozitia ANRMAP care a trimis o interpretare punctuala in speta si a aratat ca valoarea cuantumului se stabileste in functie de valoarea initiala a contractului, actul aditional anterior neavand relevanta.
In primul raport al procedurii (31.0.2011), UCVAP spune ca tine cont de NCS-urile din actul aditional astfel inca suma NCS-urilor este de 45 % din val contractului initial fiind necesara o nota justificativa suplimentara. Mai face unele comentarii cu privire la nejustificarea in mod clar a dezavantajelor initierii unei noi proceduri si ca unul din motive (erori de proiectare) nu constituie cauza de imprevizibilitate.
Prin urmare propune anularea procedurii.
La 04.11.2011, se emite un raport al procedurii revizuit (AC uitase sa scada cateva lucrari) prin care se face vorbire de propunerea UCVAP si se arata ca se resping observatiile avandu-se in vedere interpretarea data de ANRMAP (corect zic eu, in lumina art 2, alin 1, lit k, HG 525/2007).
Si in acest raport UCVAP face mentiunea cu privire la cuantumul de 45 %.
In data de 07.11.2011 ni se transmite comunicarea acceptarii ofertei noastre ca fiind castigatoare cu mentiunea ca se va semna contractul dupa clarificarea situatiei reiesita din observatiile UCVAP.
Ulterior, in decembrie 2007 apare legea 279/2011 care limiteaza valoarea pentru care se poate initia procedura negocierii fara publicarea prealabila a unui anunt la 20 % din valoarea ctr initial.
Spre surpriza noastra, AC se intoarce la 180 grade, tine cont de obs UCVAP si in baza acestei modificari legislative (aparute dupa data anuntului castigatorului dar inainte de semnarea contractului) si anuleaza procedura.
Am mers in instanta iar la fond, instanta a tinut cont de procentul indicat de UCVAP fara a face referire la interpretarea ANRMAP. In plus a mentionat ca nu poate obliga AC la incheierea contractului deoarece partile au prevazut ca mod de incheiere a actelor aditionale consensul partilor (se refera la clauza prevazuta in orice contract ca modific se fac prin.... - pe dinafara zic eu).

M-ar interesa indeosebi parerile cu privire la retroactivitatea legii in acest caz si as vrea sa-mi transmiteti si cateva spete asemanatoare, daca aveti.
Multumesc anticipat.