actualizare preturi

Buna, VA rog sa ma ajutati si pe mine cu o trimitere la prevederi legale. Avem un contract cu o primarie (din 2007). Initial era pe 6 luni, dar din cauza ca au avut probleme cu banii am tot prelungit (cu acte aditionale). Acuma e alta problema: In contract nu era prevazuta actualizare pt ca era un contract pe 6 luni. Dar deoarece a trecut atata timp avem de gand sa facem un act aditional prin care sa prevad ca pt restul de executat sa se faca actualizare. Aici apare intrebarea: vrem sa actualizam in functie de evolutia euro, deoarece instalatiile pe care le montam noi prin acest contract le cumparam de la un furnizor cu care sunt contractate in euro. Ce baza legala am ca sa pot actualiza in functie de evolutia cursului valutar??? Va multumesc anticipat. In OUG 34 nu am gasit posibilitatea unei astfel de actualizari. Ce trebuie sa invoc?

Trimitere legislativa

Va recomand lectura art. 97 din HG 925/2006. Daca aveti nelamuriri referitor la aplicarea acestei prevederi legale va rog sa reveniti cu informatii suplimentare.

Tocmai ca am citit art. 97

Tocmai ca am citit art. 97 din HG 925/2006 si nici un articol nu imi spune ca pot sa fac actualizare in functie de cursul euro.
Sau......as putea sa invoc art. 97 alin. 3b si sa dovedesc modificarea unui pret la o instalatie aratand beneficiarului factura cu care mi-a fost livrata instalatia respectiva de catre furnizor???

raspuns dar nu si solutie

Buna Anda,
Dupa cum am precizat si in titlu iti dau un raspuns dar nu si o solutie. Fara a intra prea mult in detalii iti zic ca nu poti face ajustarea pretului deoarece se aplica prevederile art 97 alin 4 :
"... Autoritatea contractantă va preciza, atât în documentaţia de atribuire cât şi în contractul care urmează să fie încheiat, informaţii/clauze speciale în acest sens. Lipsa respectivelor informaţii/clauze determină inaplicabilitatea prevederilor referitoare la posibilitatea de ajustare a preţului contractului de achiziţie publică."

Cum tu , am inteles, nu ai o clauza de actualizare prevederile art 97 nu se pot aplica .

In alta ordine de idei , chiar daca s-ar fi putut aplica ajustarea nu s-ar fi facut in functie de cursul euro.Fluctuatia cursului este un risc care se suporta de ambele parti .Daca ar fi scazut banuiesc ca nu ai mai fi cerut scaderea pretului contractului..

In acest sens este si stipulat la alineat 6 al aceluiasi articol indicii care trebuie luati ca baza de referinta.

Ca si recomandare pe viitor cauta sa pastrezi toate usitele din contract deschise - ma refer la clauzele in favoarea ta , chiar daca exista sanse mici de aplicabilitate.

O posibila interpretare

In opinia mea art. 97 alin. 3 din HG 925/2006 constituie o exceptie de la obligatia includerii unei clauze exprese de ajustare a pretului contractului. El descrie cazuri exceptionale in care nu este necesara existenta unei clauze exprese pentru reasezarea pretului contractului.
Ca sa va conving, sa pornim si de la ipoteza contrara - NU poate opera ajustarea nici in cazuri exceptionale daca nu exista clauza expresa. In acest context sa presupunem ca se modifica un anumit normativ de calitate in constructii dupa semnarea contractului de lucrari, acesta impunand modificarea calitatii betonului/fierului beton folosit la constructie, modificare care implica o majorare a costurilor cu 50% pe aceste articole din deviz. Cine suporta diferenta de cost? Constructorul? Nu cred ca este realista o asemenea abordare!
Un alt exemplu trait pe propria-mi piele in anul 2007. De la 1 mai s-a aplicat timbrul verde pentru produsele electronice. Aveam in desfasurare mai multe contracte pentru achizitia de tehnica de calcul incheiate anterior datei de 01.05.2007 cu termen de livrare dupa aceasta data. Evident ca nu exista o clauza de ajustare a pretului contractului. Cine a suportat valoarea timbrului verde? Raspuns: ACHIZITORUL!

ref art 97

Intradevar admin ...este o exceptie- de altfel este expres mentionat la alineat 2 ca este o exceptie.Dar atentie!! exceptia nu este data de cazurile in care se poate face actualizare fara existenta unei clauze , ci de insasi posbiliatatea de a face actualizare. Astfel :

Alineat 1 defineste regula - pretul este ferm , nu se actualizeaza
Alineatele 2-6 definesc exceptia - pretul se ajusteaza , conditiile si regulile de ajustare.Una din aceste conditii este prevederea acestei clauze de ajustare.

In conditiile de fata ale spetei acesteia - nu exista clauza prevazuta , nu se poate ajusta pretul .

Va rog analizati.

Eu am gandit in felul

Eu am gandit in felul urmator:
1. In contract nu s-a specificat posibilitatea de ajustare deoarece contractul a fost gandit pt. o perioada e 6 luni.
2. Eu am facut corespondenta cu beneficiarul pe parcursul derlarii contractului din care reies clar problemele cu platile pe care le-am avut cu ei + notificarile de diminuare a ritmului executiei, etc. De aceea ne-au si acceptat prelungiri de termen.
3. In contract scrie ca se pot modifica clauzele acestuia prin act aditional.
4. Fac un act aditional prin care inlocuiesc clauza referitoare la actualizare (adica scriu ca se face si scriu si cum se face)
5. Inaintez actul aditional catre AC cu o adresa in fata in care motivez actul aditional ( fac referire la corespondenta anterioara pe linie de plati si notificarile noastre de diminuare a ritmului executiei) si solicit acordul lor.
Consider indreptatita solicitarea noastra de actualizare deoarece noi nu am aprovizionat acele instalatii a caror pret s-a modificat mai mult decat simtitor pt ca din cauza AC care nu a onorat facturile luni de zile, noi am diminuat ritmul executiei si nu am putut respecta graficul de executie initial si ca urmare nu am reusit sa ajungem la timp la faza de executie care cerea achizitionarea acelor instalatii.

Voi ce ati face in locul meu?

dar penalizare de intarziere nu este prevazuta?

Daca aveti penalizare de intarziere la plata puteti opta pentru aceasta solutie. Astfel, in practica nu este recomandat , chiar daca ai prevazute penalizari de intarziere in contract, sa le soliciti; dar in cazul acesta poate fi o solutie , in masura in care acopera fluctuatia euro, care sa fie convenabila pentru ambele parti .Si sunteti acoperiti de lege si contract fara interpretari la limita.

Doar daca le aveti prevazute..

Caz similar

Buna ziua tuturor,
Am si eu o problema oarecum similara. In decembrie 2008 am incheiat un contract (in urma unei licitatii), pt construirea unei mici biserici intr-un sat din judet. Din cauza lipsei de fonduri pana in prezent, deci iunie 2011 s-a realizat cam 20% din lucrare, si se prevede ca ritmul va fi cam acesta...
Pina acum s-au inceput si intrerupt lucrarile cam de 4 ori ( va dati seama ca aceasta inseamna costuri suplimentare). Problema este ca in momentu de fata ,preturile de contract la manopera si unele materiale sunt cu adevarat irealiste. (Intre timp si salariul minim pe economie a crescut de 3 ori.) Am vrea sa cerem o revizuire a acestor preturi . In contract nu se specifica nimic despre reactualizare, iar ca durata de contract este scris "pana la finalizarea constructiei". Care este procedura ? O noua oferta? O indexare?
As avea nevoie de o trimitere la prevederile legale, dar si de o descriere a procedurii de urmat.
Va multumesc

Autentificare utilizatori

Comentarii recente

Parteneri