Banul public si interesul privat: O evaluare a eficientei, integritatii si transparentei sistemului de achizitii publice in R...

Sub titlul Banul public si interesul privat: O evaluare a eficientei, integritatii si transparentei sistemului de achizitii publice in Romania, Societatea Academica din Romania a publicat in data de 23 octombrie 2009 o excelenta analiza a activitatii din domeniul achizitiilor publice in Romania de la preluarea in dreptul intern a acquis-ului comunitar si pana in prezent. Prin amabilitatea SAR va punem la dispozitie textul integral al raportului:

Care sunt principalele disfunctionalitati ale sistemului de achizitii publice in Romania? E normal sa se anuleze licitatii in nu mai putin de 25% din cazuri, de catre autoritatile contractante? Se pot frauda licitatiile publice in Romania, respectand totusi cu strictete cadrul legal? Este nevoie de o legislatie mai stricta sau, dimpotriva, procedurile sunt prea birocratice? Nu in ultimul rand, cum raspund institutiile statului cand sunt intrebate de achizitii si contracte din bani publici? SAR a incercat sa raspunda acestor intrebari in raportul "Banul public si interesul privat: O evaluare a eficientei, integritatii si transparentei sistemului de achizitii publice in Romania", lansat pe 23 octombrie la Howard Johnson.

Raportul a fost realizat in cadrul unui proiect PHARE. In acest proiect, SAR a solicitat date despre licitatii si contracte de la aproape 300 de institutii publice, a analizat 29 de contracte sensibile si a pornit 7 actiuni in instanta prin care reclama incalcari ale prevederilor legii achizitiilor publice si restrictionari nejustificate ale accesului la informatii. Printre entitatile actionate in instanta se numara AVAS, ANRM, Metrorex, Eximbank, Primaria Sector 1 si Primaria Constanta. Prin aceste actiuni, SAR a urmarit sa creeze precedente judiciare, sa lamureasca cine are obligatia de a furniza informatii publice si sa stabileasca in ce masura o entitate publica poate accepta solicitarea unor contractanti/asociati de a introduce in contracte clauze de confidentialitate. Au fost examinate principalele concluzii ale raportului SAR, intre care analiza defectelor de sistem, recomandarile de politici publice rezultate, precum si partea de actiuni in instanta initiate de SAR.

Textul integral al Raportului SAR il gasiti facand CLICK AICI.
 

Link catre pagina de internet a SAR click aici.

 

Comentarii

Licitatie publica

In urma cu ceva timp, ca autoritate contractanta, am initiat o procedura de licitatie deschisa de prestari servicii cu incheierea unui acord cadru cu trei operatori economici prin reluarea competitiei (precizarea a fost facut bineinteles si in anuntul de participare precum si in documentatia de atribuire) . La data deschiderii ofertelor s-a prezentat numai un operator economic. S-a tinut sedinta de deschidere conform legislatiei in vigoare, s-au verificat cerintele minime de calificare, apoi s-a incheiat sedinta de deschidere, urmand ca la o data stabiita in Calendarul procedurii sa fie anuntat operatorul economic decizia luata de comisia de evaluare. In urma analizei ofertei comisia de evaluare a hotarat prin Raportul procedurii ca oferta sa fie respinsa deoarece nu se poate incheia acordul cadru cu un singur operator economic daca cerinta principala erea cu trei operatori economici prin reluarea competitie. In urma acestei decizii am anuntat rezultatul comisiei de evaluare, singurul operator economic participant la licitatie iar acesta a depus contestatie la CNSC cu motivatia ca nu trebuia sa deschidem plicul daca nu s-au prezentat minim trei operatori economici si ca nu am atribuit acordul cadrul lor cu toate ca cerinta erea ca 3. Am 2 intrebari:
1. Comisia a gresit ca a deschis plicul la data deschiderii ofertelor in conditiile ca la acea data s-a prezentat un singur operator economic?(conditia fiind ca semnarea acordului cadru sa fie cu trei operatori economici) si daca DA a gresit comisia aceasta fapta in ce legislatie scrie ca eu nu am gasit.
2. Ce masuri pot fi luate impotriva acestor firme dat fiind faptul ca aceasta firma contesta pt. a2-a oara decizia comisei de evaluare la CNSC.( la prima contestatie au pierdul deasemenea).
Astept un raspuns. Va multumesc anticipat.
P.S. Mentionez ca lucrez intr-o institutie de stat unde sunt folositi bani publici si "Adjudecarea unui contract/acord cadru trebuie sa respecte principiile nediscriminarii, recunoasterii reciproce, transparentei şi recursului efectiv impotriva deciziilor autoritatii contractante si de catre operatorii economici."

Autentificare utilizatori

Comentarii recente

Parteneri