Pachetul de legi privind achizițiile publice, adoptat de Parlamentul României

Pachetul de legi privind achizițiile publice, adoptat de Parlamentul României

mai 10, 2016

 

Pachetul legislativ privind achizițiile publice a fost adoptat astăzi de plenul Camerei Deputaților (cameră decizională), în prezența premierului Dacian Cioloș.

Din acest pachet legislativ fac parte proiectul de lege privind achizițiile publice (clasice), proiectul privind achizițiile sectoriale, proiectul de lege privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii, precum și proiectul de lege privind remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică, a contractelor sectoriale și a contractelor de concesiune și pentru organizarea și funcționarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor.

Principalele modificări aduse de noile legi privind achizițiile publice se referă la:

  • Schimbarea abordării în ceea ce privește modul de evaluare a ofertelor, scopul fiind obținerea celui mai bun raport preț-calitate. În realizarea acestui scop, autoritățile contractante vor avea de ales între patru criterii de atribuire, respectiv „prețul cel mai scăzut”, „costul cel mai scăzut” , „cel mai bun raport calitate-preț” sau „cel mai bun raport calitate-cost”, în funcție de particularitățile fiecărui contract.
  • Totodată, noul pachet legislativ conține prevederi prin care se va crește transparența procesului de achiziție, fiind introdusă obligația utilizării integrale a mijloacelor electronice în realizarea achizițiilor publice.
  • Introducerea Documentului unic de achiziție european (D.E.A.U.), care reprezintă o declarație pe proprie răspundere a candidatului/ofertantului, ca dovadă preliminară a îndeplinirii criteriilor de calificare și selecție iar ulterior, de principiu, doar ofertantul declarat câștigător va depune toate documentele originale doveditoare;
  • Reglementarea expresă și limitativă a cazurilor în care este permisă modificarea contractului de achiziție publică fără a fi nevoie de re-ofertare și de asemenea definirea conceptului de modificare substanțială a contractului;
  • Înființarea de unități de achiziție centralizată şi reglementarea prin legislația secundară a situațiilor și condițiilor în care autoritățile contractante achiziționează produse sau servicii de la unități de achiziții centralizate care furnizează activitățile de achiziție centralizate;
  • Reglementarea expresă a posibilității autorității contractante de a organiza consultări cu piața, anterior realizării unei achiziții, cu posibilitatea invitării la consultări a experților independenți, a autorităților publice și/sau a operatorilor economici;

Bogdan Pușcaș, președintele Agenției Naționale pentru Achiziții Publice, a declarat: “Prin noul cadru legislativ, ANAP va verifica întreg procesul achiziției publice, de la prima nota justificativă până la ultima factură. Rolul nostru va fi extins și nu se va mai opri la momentul semnării contractelor, așa cum a fost până în prezent.

Vom verifica și caietele de sarcini care astăzi sunt sursa multor probleme și suspiciuni. Vom orienta aceste caiete de sarcini pe indicatori de rezultat și nu vom mai permite copierea ad literam a unor cifre și soluții tehnice restrictive din studiile de fezabilitate.”

Legile adoptate astăzi de Camera Deputaţilor vor fi transmise preşedintelui României, pentru promulgare.

Biroul de Presă

10 mai 2016

Sursa: http://anap.gov.ro

Legile votate ieri in Camera Deputatilor

http://docdro.id/n4mbZw0
Legea achizitiilor publice

http://docdro.id/atWX79L
Legea privind contestatiile

NOTE JUSTIFICATIVE

(5) Autoritatea contractantă are dreptul de a achiziţiona direct produse sau servicii în cazul în care valoarea estimată a achiziţiei, fără TVA, este mai mică decât 66.259,5 lei, respectiv lucrări, în cazul în care valoarea estimată a achiziţiei, fără TVA, este mai mică decât 265.038 lei.
MODIFICAT CU
(5) Autoritatea contractantă are dreptul de a achiziţiona direct produse sau servicii în cazul în care valoarea estimată a achiziţiei, fără TVA, este mai mică decât 132.519 lei, respectiv lucrări, în cazul în care valoarea estimată a achiziţiei, fără TVA, este mai mică decât 441.730

SE POT INTOCMI NOTELE JUSTIFICATIVE, CU ACESTE NOI PRAGURI INCEPAND CU 11.05.2016???

NU LEGEA NU A INTRAT IN

NU
LEGEA NU A INTRAT IN VIGOARE!!!
Abia dupa publicarea in MOF se va aplica, insa nu inteleg de ce ai afirmat ca acest alin 5 este modificat, modificat fata de ce? Fata de forma initiala a legii adoptate de Senat sau Guvern? Pe noi nu ne intereseaza asta, noi acum derulam proceduri dupa OUG 34/2006 si HG 925/2006

noile praguri

Pragurile valorice menționate au fost amendate, astfel ca acestea sunt de 132.519 lei fără TVA pentru servicii respectiv 441.730 lei fără TVA pentru lucrări,
vezi pag 18

http://www.cdep.ro/comisii/industrii/pdf/2016/rp018;1.pdf

PROCENT S.E.A.P.

Care va fi procentul minim de achizitii prin SEAP?

60% in 2016

60% in 2016

legea achizitiilor a fost publicata

M.OF nr.390/23.05.2016-legea nr.98/2016 a achizitiilor publice

gresesc cumva? sau nu am

gresesc cumva? sau nu am inteles, prin Legea Achizitiilor Sectoriale autoritatile contractante trebuie sa achizitioneze serviciile de electricitate si gaze naturale sau prin Legea Achizitiilor Clasice?

legea 98/2016

intra in vigoare cu data de 26.05.2016. La acea data se abroga 34/2006. Noua lege nu are norme de aplicare. Deci cum se vor face achizitiile?

si intre oug 34/2006 si HG

si intre oug 34/2006 si HG 925/2006 a fost un decalaj ..... dar in 60-90 zile va fi disponibil noul SEAP (SICAP) .... pana atunci mergem probabil pe actualul SEAP si fara norme .... Normele exista deja pt ca nu va fi mare dif fata de proiectul deja afisat pe site ....

Deci, să înțeleg pe data de

Deci, să înțeleg pe data de 26 achiziționăm conform noii legi?

Cam da!

Cam da!

suspendare SEAP 3 saptamani

http://anap.gov.ro/web/intrerupere-temporara-a-seap-26-05-2016-15-06-2016/

Pana pe ..15.06.2016 pofta in cui .....

Întrerupere temporarã a SEAP 26.05.2016 – 15.06.2016
Începând cu data de 26.05.2015, data intrării în vigoare a noilor legi în domeniul achizițiilor publice și totodată a abrogării prevederilor referitoare la evaluarea documentațiilor de atribuire de către ANAP, dar și a Hotărârii Guvernului nr. 1660 din 22 noiembrie 2006 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publică prin mijloace electronice din Ordonața de urgență a Guvernului nr. 34/2006, inițierea procedurilor de atribuire de către autoritățile contractante în SEAP va fi întreruptă temporar până la data de 15 iunie 2016. Pe această perioadă, Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice (SEAP) nu va fi funcțional.

Întreruperea este cauzată de disfuncționalități de natură tehnică și operațională de la nivelul sistemului. În principal, până la acest moment nu a fost finalizată metodologia referitoare la fluxul de inițiere în SEAP a procedurilor de atribuire, care trebuie adaptată la noua legislație.

Menționăm că varianta finală a pachetului legislativ a fost adoptată de Parlamentul României în data de 10 mai 2016 iar Normele metodologice de aplicare a noilor legi sunt pregătite pentru a fi aprobate în Guvern.

Prin urmare, vă rugăm să aveți în vedere elaborarea și transmiterea spre evaluare a documentațiilor de atribuire începând cu data operaționalizării sistemului informatic de la nivelul SEAP, adică începând cu 15 iunie 2016.

Biroul de Presă

25 mai 2016

Nu regasesc in noua lege

Nu regasesc in noua lege "cererea de oferte", acesteia ii corespunde acum "procedura simplificata"? Art.113 din Legea 98/2016

Da, Luna

Da, Luna

produse similare nelamurire

Conform art 18. din noua legislatie 99/2016 in cazul in care autoritatea contractanta intentioneaza sa achizitioneze produse similare pe loturi separate valoarea estimata a achizitiei se det. luand in considerare valoarea globala a tuturor loturilor.
Acum va intreb daca legumele si fructele sunt produse similare cu produsele lactate? de ex. vreau sa achizitionez alimente pentru cantina cum fac atribuirea contractelor pentru a nu depasi pragul de 132519

Procedura simplificata sau achizitie directa?

Daca vrem sa incheiem un contract de servicii a carui valoare este sub 132.519 lei fara tva aplicam prevederile al. 2 art. 7, respectiv procedura simplificata ( (2) Autoritatea contractanta atribuie contractele de achizitie publica/acordurile-cadru si organizeaza concursurile de solutii care privesc achizitii publice a caror valoare estimata este mai mica decat pragurile corespunzatoare prevazute la alin. (1) prin aplicarea unei proceduri simplificate, cu respectarea principiilor prevazute la art. 2 alin. (2)) sau aplic achizitia directa conform art.7 al. 5 care spune ca"" Autoritatea contractanta are dreptul de a achizitiona direct produse sau servicii in cazul in care valoarea estimata a achizitiei, fara TVA, este mai mica decat 132.519 lei, respectiv lucrari, in cazul in care valoarea estimata a achizitiei, fara TVA, este mai mica decat 441.730 lei"" ???

va rugam un raspuns cine are

va rugam un raspuns cine are cunostinte mai multe

Aplici direct art 7 alin

Aplici direct art 7 alin 5.
Procedura simplificata se aplica pentru sumele cuprinse intre 132.519 lei si 600.129 (sau celelalte praguri, in functie de ce ai, lucrare, serv/prod, anexa 2).

Uite ce zice art.18 alin(3)

Uite ce zice art.18 alin(3) -În sensul dispozițiilor alin. (1), prin produse similare se
înțelege acele produse care îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiții:
a) sunt destinate unor utilizări identice sau similare;
b) fac parte din gama normală de produse care sunt furnizate/comercializate de către operatori economici cu
activitate constantă în sectorul respectiv.
Desi exprimarea e cam tampa, in sensul literei b) legumele sunt furnizate de horticultori si se comercializeaza prin "aprozar" in timp ce lactatele sunt furnizate de catre industria alimentara a laptelui si se comercializeaza prin magazine de profil.

sa inteleg ca, daca vreau sa

sa inteleg ca, daca vreau sa achizitionez legume pe achizitie directa: cartofi,morcov,ceapa (sunt similare) toate sa nu depasim 132519 lei.

Ei aici e buba. Legiuitorul

Ei aici e buba. Legiuitorul nu ne mai spune pana unde mergem cu similaritatea si utilitatea. De exemplu cartoful poti sa-l bagi in oala de ciorba cu morcovul si atunci e similar cu acesta sau cu gaina , sau poti sa-l prelucrezi industrial sa faci alcool tehnic si atunci e similar cu gazul metan (din care se poate face alcool) . Mai recent oricine poate comercializa orice si sunt indeplinite cumulativ ambele conditii .
Si uite asa redefinim sinonimitatea limbii romane.

:)

:)

Încă tot nu pot să mă

Încă tot nu pot să mă luminez, legumele si fructele, smantana, carnea, uleiul, otetul, zaharul sunt produse similare? Eu din punctul meu de vedere văd produs similar la legume- cartof, ceapa, morcov roșii, țelină în care pot încheia un contract până la 132559, o altă categorie de produse similare lactate si produse lactate- smantana, iaurt, cascaval brânză, sana, unt, carne si produse din carne o altă categorie de produse similare. Mai are cineva o parere va rog ?

Asa vad si eu , pe achizitie

Asa vad si eu , pe achizitie directa pana in 132519.

mai are cineva o parere?

sa inteleg ca inchei un contract de legume-fructe de pana la 132519 lei, un alt contract de produse lactate de 132519 lei, si tot asa pentru fiecare categorie de produse? carne si produse din carne, conserve de alimente, produse ambalate-dulciuri, condimente, arome?

Ca sa dezlegam enigma trebuie

Ca sa dezlegam enigma trebuie mai intai sa lamurim ce se intelege prin utilizare identica sau similara. Sa luam de exemplu urmatoarele produse: bibliorafturi, dosare, pixuri si creioane. Toate sunt produse pe care le utilizam in activitatile de birou , deci ar fi produse similare. Insa daca mergem mai departe cu clasificarea putem spune ca bibliorafturile si dosarele le utilizam pentru arhivarea documentelor iar pixurile si creioanele le utilizam pentru scris. Din acest al doilea punct de vedere bibliorafturile si pixurile nu mai sunt produse cu utilizare similara.

si cine ne poate lamurii?

si cine ne poate lamurii? aceeasi problema si cu medicamentele : antibiotice si medicamente pentru tractul digestiv (amandoua sunt medicamente, acum antibioticele trateaza anumite afectiuni iar medicamentele pt.tractul digestiv se subantelege)

la bibliorafturi pixuri

la bibliorafturi pixuri dosare se subintelege sunt produse de papetarie dar in cazul susmentionat de mine ce sa inteleg

cred ca unde vrei sa

cred ca unde vrei sa achizitionezi carne ( le consideram similare carne de pui,vita,porc), un contract, lactate (unt,smantana, lapte, branza) alt contract

Dar fructele de mare sunt

Dar fructele de mare sunt similare cu merele, perele sau cu pestele :)? sau daca prin fructe de mare intelegem sepie , calamar, etc. , prin fructe de padure trebuie sa intelegem caprioara, mistret, etc? :)

Sa mai ziceti ca nu-s

Sa mai ziceti ca nu-s distractive achizitiile!!!!

Produsele similare ne dau batai de cap

or fi ele"distractive" dar ne dau batai de cap, in situatia unui control cum ne justificam.

Cine e obligat sa achizitioneze prin SEAP/SICAP

Cf noilor prevederi legislative, absolut toate spitalele/institutiile statului (de exemplu) sunt obligate sa achizitioneze produse si servicii prin SEAP/SICAP? Sa zicem ca prod si serviciile ar avea o valoare de 1000 RON. Mai pot acestea achizitiona direct de la operatorii economici sau trebuie sa achizitioneze exclusiv prin cereri de oferta/cumparari directe?
Multumesc.

Procedura simplificata si anexa 2

Daca doresc sa achizitionez servicii prevazute in anexa 2 si nu ating pragul de 3.334.050 lei, aplic procedura simplificata in mod obligatoriu? Nu mai este ca in cealalta legislatie, in care puteam sa bag o valoare de ex. de 700.000 lei pe achizitie directa, nu?
Iar procedura simplificata, indiferent ca este pe anexa 2 sau nu, va fi verificata de catre ANAP daca depaseste 225.000 lei, nu?

Multe intrebari cu "...,nu?" ridica legislatia noua...

Daca am de achizitionat

Daca am de achizitionat produse similare intr-o valoare cuprinsa intre 132.915 si 600.000 lei fara TVA pot aplica procedura de licitatie deschisa sau trebuie sa aplic obligatoriu o procedura simplificata? Se mai intocmesc note justificative in acest sens?

Parerea mea: Procedura

Parerea mea: Procedura simplificata, si da, nota justificativa.

Vezi normele art. 23, chiar

Vezi normele art. 23, chiar daca nu sunt in momentul acesta aprobate iti poti face un punct de vedere cum ar putea arata o documentatie de atribuire.

Monitor oficial 423/06,06,2016

normele-metodologice-de-aplicare-a-prevederilor-referitoare-la-atribuirea-contractului-de-achizitie-publica-acordului-cadru-din-legea-nr-98-2016-privind-achizitiile-publice-din-02062016

A picat site-ul?

Avem norme dar nu mai avem site :))

"This site can’t be reached

www.e-licitatie.ro refused to connect.
Try:
Reloading the page
Checking the connection
Checking the proxy and the firewall
ERR_CONNECTION_REFUSED"

Stie cineva cand se publica

Stie cineva cand se publica normele normelor metodologice ? De exemplu ce se intelege prin pret neobisnuit de scazut, 25%, 50% , 70%, 90% din valoarea estimata?
Sunt mai multe intrebari deact raspunsuri, se pare ca legiuitorii au fost ocupati cu alte prioritati si au facut legile astea "pe genunchi".

s-au publicat in 06.06.2016

s-au publicat in 06.06.2016 in MO 422 si 423

Eu intrebam de normele

Eu intrebam de normele NORMELOR !!!! Adica niste norme care sa limpezeasca HG 395

HG 394 - sectoriale, probabil

HG 394 - sectoriale, probabil in normele pe clasice este un articol mai mic, am vazut ca in cele doua legi, cam acesta este raportul:
ART. 142
(1) În situaţia în care comisia de evaluare constată că elemente de preţ ale unei oferte sunt aparent neobişnuit de scăzute, prin raportare la preţurile pieţei, utilizându-se ca referinţă în acest sens informaţii cum ar fi buletine statistice sau cotaţii ale burselor de mărfuri, comisia de evaluare va solicita ofertantului care a depus oferta în cauză explicaţii cu privire la posibilitatea îndeplinirii contractului în condiţiile de calitate impuse prin documentaţia de atribuire.
(2) Explicaţiile aduse de ofertant conform prevederilor alin. (1) vor fi însoţite de dovezi concludente privind elementele prevăzute la art. 222 alin. (2) din Lege, precum şi, după caz, respectiv de documente privind, după caz şi fără a se limita, preţurile ce pot fi obţinute de la furnizori, situaţia stocurilor de materii prime şi materiale, modul de organizare şi metodele utilizate în cadrul procesului de lucru, nivelul de salarizare al personalului ofertantului, performanţele şi costurile implicate de anumite utilaje sau echipamente de lucru.
(3) În cazul în care ofertantul nu prezintă comisiei de evaluare informaţiile şi/sau documentele solicitate sau acestea nu justifică în mod corespunzător nivelul scăzut al preţului sau al costurilor propuse, oferta va fi considerată inacceptabilă.

Deci, nu mai exista un

Deci, nu mai exista un procent, ci ne raportam la preturile pietei. Cum vom face asta, dracu stie!

Vizualizare DUAE

Buna ziua,
Am observat ca au fost publicate in SEAP, instructiunile de utilizare DUAE si formularul editabil DUAE.
Eu nu am reusit sa deschid fisierele. Imi puteti spune, daca exista vreo aplicatie care trebuie descarcata pentru a fi vizualizate? Multumesc.

In momentul acesta cred ca ai

In momentul acesta cred ca ai primit o notificare de la ANAP pe site-ul SEAP-ului la sectiunea notificari intre entitatile sistemului.
Notificare referitoare la acest document.

Intrebari pentru presedintele ANAP

Azi se vor putea pune intrebari presedintelui ANAP:
http://dialogcivic.gov.ro/2016/06/bogdan-puscas-presedintele-anap-in-dia...