achizitia directa offline

In cadrul procesului de achizitie directa offline am identificat mai multe situatii reale care nu stiu cum pot fi tratate in contextul prev.art.43 din HG 395.
1.In catalogul SEAP este identificat produsul, pretul este ok, dar CPV-ul postat din catalog nu corespunde cu CPV-ul selectat de catre AC in planul de achizitii.
2.In catalogul SEAP este identificat produsul, pretul este ok, codul CPV este ok, dar produsul nu este disponibil decat intr-un termen de x luni sau se solicita plata in avans
3.In catalogul SEAP se identifica produsul la mai multi furnizori cu preturi apropiate, dar mai mari decat valoarea estimata stabilita de catre compartimentul AC care a solicitat necesitatea.
Daca ati avut asemenea experiente , postati pareri si solutii prin care ati rezolvat problemele.

achizitia directa offline

1. contactezi ofertantul si ii ceri sa modifice CPV-ul. Daca nu vrea treci la urmatorul ofertant cu acceasi solicitare. Daca nu vrea/vor faci NJ cu aceasta motivare si dupa aprobare de conducatorul AC offline
2. NJ si dupa aprobare cumparare offline
3. daca ai RN aprobat de conducerea AC intocmesti NJ si dupa aprobare cumparare offline

Daca vrei sa mai depui ceva munca opteaza pt publicere Anunt publicitate sau Consultarea pietei unde scrii tot ce doresti inclusiv valoarea maxima, postare la codul CPV etc (la Consultarea pietei ai si posibilitate de atasare fisiere de ex cu specificatii tehnice). Dai termen de primire a ofertelor si adresa unde se primesc. Dupa primire oferte, acestea sunt analizate de initiator si el decide care sunt admisibile. Aplici criteriul si dai mail/telefon castigatorului sa posteze in SEAP. De acolo, intri in " legalitate" si aplici prevederile art 43-45 din HG (lansezi comanda, in 2 zile trebuie sa raspunda da/nu , in 5 zile trebuie sa ii acceptul/refuzul).
Varianta asta merge pentru achizitiile directe care au nevoie de specificatii tehnice/caiete de sarcini (servicii paza, curatenie, reparatii auto, medicina muncii, asigurari de diverse tipuri: cladire, auto etc).
Recomandat ar fi sa pui toate treaba asta intr-o procedura interna de achizitii directe aprobata si de top management. Orice va intreba/controla apoi ii pui procedura in fata.

cpv

Mie chestia cu CPV-ul nu prea mi se pare Ok. Adica eu stabilesc acest cod tinand cont de obiectul achizitiei dar si de destinatia/scopul/nevoia mea si ma folosesc de el in faza de pregatire/ planificare. Furnizorul isi stabileste CPV-ul cum socoteste el si e problema lui. Eu cand cumpar caut in Seap produsul/serviciul/ lucrarea si nu un cod CPV ca nu cumpar coduri Cpv. Nu cred ca pot sa justific ca nu cumpar un produs/serviciu/lucrare care are pretul cel mai bun si corespunde conditiilor mele pentru ca are alt CPV? Sau ce rost are sa ma rog de furnizor sa schimbe CPV-ul? Ca oricum in noua lege Cpv-ul are mai mult un rol "orientativ" fara nici o treaba in estimarea si stabilirea modalitatii de achizitie. Parerea mea!

De acord cu sorinstiinta, cpv

De acord cu sorinstiinta, cpv ales de operator e problema lui, oricum cpv nu prea mai e util.... problema in AD cea mai mare, cel putin asa cum lucrez eu, e sa gasesc operatori dispusi sa livreze...ex : am un referat 20 coli tabla cutata 0.4 mm, am cautat in SEAP, am exportat in Excel, am sortat dupa pret ascendent, si am inceput initierile...primul cel mai ieftin m-a refuzat, al doilea m-a refuzat...si inca continui sa arhivez refuzuri...bine ca prin cautarea prin SEAP am gasit doar vreo 7 oferte conforme...cred ca, la final, dupa ce ma vor refuza toti, voi merge in oras ptr AD off- line...

Art 2 alin 5 lit d din HG 395

Cum ati implementat art 2 alin 5 lit d din Hg 395 - celelalte compartimente informeaza achizitiile asupra fondurilor alocate ptr fiecare obiectiv ?
Eu unul ma bat cu restul sa imi dea angajament bugetar inainte de fiecare comanda / contract, pe sumele din studiul de piata in cazul AD sau pe sumele din CS in cazul acordurilor cadru...
In prezent nu avem o procedura privind ALOP prea buna, financiarul a enumerat lista documentelor si atat, fara a evidentia cand se face fiecare document, ma agit sa faca o procedura detaliata si sa o prezinte responsabililor...

Pai cum nu e important

Pai cum nu e important CPV-ul, daca grupam si ordonam in PAAP si in anexa cu achiz. dir. produsele/serviciile/lucrarile, dupa acesta? M-am chinuit saptamani sa-mi grupez necesitatile pe CPV-uri si pe radacini CPV din 4 cifre si acum cand fac achizitii pe alte coduri devine totul o varza. Pai cum mai tin evidenta achiz. directe?

Evidenta achizitiilor directe

Evidenta achizitiilor directe cred ca trebuie tinuta tot pe piete, precum in cazul procedurilor ( conform regulilor de estimare ).
Am facut si eu la finalul saptamanii trecute anexa de AD 2017 la PAAP, nici nu m-am uitat prin SEAP sa vad sub ce cod CPV le-am cumparat, le-am pus pe piete, coduri CPV generice si gata....
Am facut si alta anexa ( achizitii prin proceduri) in care voi scrie ce am cumparat pe aceleasi piete dar prin proceduri 2017 ( tot repet 2017 ptr care ANAP mi-a raspuns ca la calculul cf art 19 din lege sa iau doar procedurile din 2017 nu si acordurile din anii anteriori ) iar la final de an trebuie ca totalurile asociate aceleiasi piete de pe cele 2 anexe sa se incadreze in art 19.
Ideea e ca atunci cand vine cineva in control sa vada - cate medicamente umane ai cumparat prin AD ? dar cate ai cumparat prin proceduri derulate in 2017 ? Te incadrezi in prevederile art 19 pe piata respectiva ?

Rog dan_one un d.p.v. fata de

Rog dan_one un d.p.v. fata de modul de implementare a art 2 alin 5 lit d din Hg 395 - celelalte compartimente informeaza achizitiile asupra fondurilor alocate ptr fiecare obiectiv. Eu am dus-o catre a nu da comanda fara angajament bugetar.

E f important CPV

si dau un singur exemplu din practica anului trecut. Am achizitionat direct calculatoare pe la sfarsit de noiembrie incadrandu-ne in pragul pentru achizitie directa. Ehhh ... si la sfarsit de an, in decembrie cand se cumpara in disperare, s-au achizitionat si niste HDD. S-a finalizat cumpararea directa si pentru aceste HDD-uri si surpriza-surpriza cand la inceputul lui ianuarie am constatat ca cel de la care am cumparat HDD-urile le trecuse la CPV-ul de calculatoare ... iar cu acestea am depasit pragul de cumparare directa ! Frumos, nu ? Ca sa fie si mai frumos ... cumpararea directa de calculatoare nu s-a finalizat si s-a facut adresa catre AADR pentru revenire la stare anterioara, apoi anulare cumpare directa. Chestia este ca pentru anul 2016 figuram cu cumparari directe de calculatoare peste pragul admis chiar daca am anulat (anularea se inregistreaza la anul 2017).

Ideea asta cu cpv nu ma

Ideea asta cu cpv nu ma prinde deloc, atat timp cat hdd si calculatoarele le iau de pe aceeasi piata valoarea estimata o voi calcula la un loc ptr ambele tipuri de produse...centralizez valoarea AD pe piata componente calculator....ceea ce ati facut dvs eu unul nu as fi facut...

CPV

Si eu sunt total de acord cu bogdan 2016. Cred ca orice control care a citit noua legislatie va vrea sa stie cat am luat pe categorii de produse, servicii, lucrari similare sau pe piete - ex : alimente, medicamente...
Eu vad codurile astea ca un instrument de lucru (si eu ma folosesc de ele in planificare) dar regulile de estimare a valorii si alegerea modalitatii de achizitie in noua legislatie nu zic nimic de coduri CPV.
Mai ales la AD cred ca e o scapare a ANAP si mai mult a SEAP-ului. Eu inteleg ca autoritatea contractanta stabileste codul CPV, ca noi ne lovim de ele si stim care este obiectul si destinatia la ceea ce luam si mai putin furnizorii care de multe ori aleg si ei ce li se pare mai OK. Normal ar fii ca SEAP-ul sa permita la AD autoritatii contractante sa puna CPV-ul - asta ca sa existe o concordanta intre PAP si ce e prin SEAP si sa te ajute SEAP-ul in evidenta AD.
Dar de aici si pana la a nu lua niste produse, servicii, lucrari (ca legea zice clar ca asta cautam in cataloagele electronice si nu coduri CPV- ca nu cumparam coduri CPV) care au cel mai bun pret doar pentru ca furnizorul a ales el alt CPV (si in practica atunci cand cauti ceva pe SEAP rar ceea ce gasesti au toate acelasi CPV) mi se pare o chestie care nu e in spiritul principiilor achizitiilor publice.

Din punctul meu de vedere,

Din punctul meu de vedere, cerinta de la art 2 alin 5 lit d) este indeplinita in momentul in care strategia de contractare este semnata de partea economica a autoritatii/entitatii (fie ca-i zicem director economic, contabil sef, etc....in fct de organizarea interna a fiecarei entitati). Asta pentru proceduri. Iar pentru achizitiile directe, consider ca in momentul in care aceeasi parte economica a semnat referatul de aprovizionare/de necesitate/comanda.....etc (in fct de cum isi organizeaza fiecare entitate acest proces), atunci se considera indeplinita lit d) a alin 5 a art 2 din HG 395.

Dar referatul poate avea

Dar referatul poate avea probleme in el, specificatii eronate, valori estimate superficial ...
Nu cred ca vreun finantist din Romania tine vreo evidenta a valorilor referatelor semnate...
Avem referatul anual si cantitatile repartizate pe trimestre. Care sunt produsele / cantitatile asociate fiecaruia / valoarea totala ptr care se emit comenzi in 01.03.2017, data la care dam comenzi de 1/12 din bugetul anului anterior ? Cum aflu ca managerul aloca o suma pastilelor ptr dializa, o suma pastilelor ptr plamani...
Eu am mers pe ideea:
- ai predat referatul cu pastile, astea le vrei in trim 1 prin acordul cadru, uite cat costa, vreau angajament, asta inseamna asumarea alocarii sumelor pe obiectiv
- ai predat referatul cu pastile, astea le vrei in trim 1 si le pot lua doar prin achizitie directa, uite concluziile studiului de piata, vreau angajament, asta inseamna asumarea alocarii sumelor pe obiectiv
- ai predat in ultima secunda un referat nou, uite de cati bani ai nevoie, nu cred ca mai poti angaja ptr ca ai depasit 1/12, dar daca vrei modifica prioritatile de achizitie si da-mi angajamente in acord cu nevoile reale...

Da, Bogdan, ai dreptate,

Da, Bogdan, ai dreptate, depinde f mult de organizarea interna a fiecarei entitati contractante/autoritati. La noi in companie, nu se lucreaza ca la voi, deduc ca lucrezi intr-un spital, ca ai cantitati estimate trimestrial si ca normal, trebuie sa stii ca pt trimestrul X ti se aloca Y lei.

Fa tu o informare catre

Fa tu o informare catre directia economica, spune-le ce este propus pt trimestrul X si fa-i sa-si dea acordul, sa spuna cati bani ti se aloca. Un document intern, ceva, orice, numai sa te acoperi tu.

Pai daca cer ordonatorului,

Pai daca cer ordonatorului, responsabilului de articol bugetar si financiarului sa imi dea lista cu ce sa comand si angajamentul bugetar gresesc ?

Ceea ce s-a facut a fost din

Ceea ce s-a facut a fost din graba de finalizare pe final de an ... cum se intampla in multe AC la finalul anului si nu mai casti ochii sa vezi ca respectivul a trecut un CPV aiurea. Calculatoarele sunt calculatoare cu SO si Office eventual si cu monitor, componentele sunt alta treaba. Ideea cu CPV s-ar putea sa nu va prinda deloc dar pentru o AC daca depaseste pragul pe un CPV pe un an acesta se " inroseste" in SEAP.

Si daca se inroseste in SEAP,

Si daca se inroseste in SEAP, ce? SEAP-ul e depasit total.

Isi fac de treaba prin

Isi fac de treaba prin controale cu lasare de avertisment la prima abatere (eventual) sau cu amenda.

SEAP-ul e depasit de mult ... sa vedem surpriza cu SICAP-ul care a depasit de mult termenele de lansare.