Modificare legislatie achizitii publice 2018 - episodul 2

Daca va era dor de modificari legislative... publicata ieri, in vigoare tot de ieri... tipic romanesc 

HOTĂRÂRE nr. 419 din 8 iunie 2018 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 98/2017 privind funcţia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 634/2015 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice, precum şi pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 394/2016 , a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016 şi a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2016
EMITENT: Guvernul
PUBLICAT ÎN: Monitorul Oficial nr. 496 din 18 iunie 2018
Data intrării în vigoare: 18 Iunie 2018

 

 

 

AtaşamentMărime
HG 419 2018.pdf429 KB

Consultare

Exceptarea obligatiei de a achizitiona din SEAP daca VE< 4.500 lei se apliica si in cazul in care intr-un an intreg pentru aceeasi necesitate se fac mai multe achizitii dar care sa nu depaseasca 4500 lei/achizitie si in acealsi timp per total/an sa nu depaseasca 135.000 lei? Sau, cum se interpreteaza aceasta prevedere?

Valoarea de 4500 lei se

Valoarea de 4500 lei se refera la lot adica la achizitie, nu la contract, adica la intreaga cantitate de produse similare ce urmeaza sa se achizitioneze intr-un an.

Eu nu inteleg la ce se refera

Eu nu inteleg la ce se refera notificarea prevazuta la art.46 - Autoritatea contractanta are obligatia trimestrial de a transmite in SEAP o notificare cu privire la achizitiile directe, grupate pe necesitate, care sa cuprinda cel putin obiectul, cantitatea achizitionata, valoarea si codul CPV.
Cum draq se face notificarea asta? Din ce vad in SICAP , notificarea nu poate fi facuta tabelar ci se introduce pozitie cu pozitie. Deci umde e simplificarea? Nu mai facem achizitii directe in SEAP insa le bagam acolo bucata cu bucata ca sa vada si lelea viorica si tovarasul dragnea ce mai cumparam.

Buna ziua. Avand in vedere ca

Buna ziua.
Avand in vedere ca prin HG 419/2018 a fost abrogat art. 23 din HG 395/2016, care prevedea functia de verificare a docum. de atribuire si a docum, suport de catre ANAP, considerati ca, de acum inainte, acestea vor mai fi verificate sau publicate direct in SEAP?
Voi ce ati inteles din text?
Multumesc

Din 4 iunie a intrat in

Din 4 iunie a intrat in vigoare OUG 98 /2017 dedicata in mod special verificarii ex-ante de catre ANAP in care se spune ca se vor verifica 15% din totalul estimat de proceduri pe care AC le initiaza intr-un an. Asa ca art.23 nu-si mai avea rolul.

Am o singura procedura de

Am o singura procedura de atribuire in acest an (o proced. simplificata).
Vreau sa o public in SEAP saptam viitoare (furnizare computere si periferice).

Deci sa inteleg ca nu mai face obiectul verificarii in sistem de catre ANAP, in cele 10 zile, ca pana acum?
Multumesc

OUG 98/2017 a intrat in

OUG 98/2017 a intrat in vigoare la 15.03.2018 (art 31 din OUG).

Acum 3 zile (18 iunie) au intrat in vig. Normele de aplicare a OUG 98.

Procedurile fac in continuare

Procedurile fac in continuare obiectul verificarii ANAP numai ca metodologia de selectie si verificare nu mai este reglementata prin legile achizitiilor, ci prin OUG 98/2017 dedicata ANAP. In plus din cate inteleg, o procedura selectata pt verificare nu se rezuma doar la verificarea si validarea documentatiei de atribuire ci este verificata in toate etapele de evaluare pana la incheierea contractului.

Pana acum se verificau toate

Pana acum se verificau toate docum de atrbuire.
Acum exista sansa sa ''scapi'' fara verificare?...asta inseamna metodologie de selectie....15%

si virgula inseamna ceva...

dan_one, adica daca in decursul unui an am alocata o suma de 5000 lei pentru produsul x....si primesc un referat de necesitate pentru produsul x in valoare de 100 lei ... intru la pragul de 4500 lei sau la pragul de 70.000 lei cel cu o singura oferta...astept cu mare interes clarificarile voastre. multumesc.

am o procedura simplificata

am o procedura simplificata de furnizare si aseara mi s a dat acceptul de publicare fara a fi selectata pt verificare, ca pana la modificarile legislative din iunie..

Olimpia , daca citesti mai cu

Olimpia , daca citesti mai cu atentie prevederile alin.(3) litera c) de la art.43 din HG 395/2016, vei vedea ca se spune asa :Prin excepţie de la alin. (1), în cazul în care valoarea estimată a achiziţiei este mai mică de 4.500 lei, autoritatea contractantă are dreptul de a plăti direct, pe baza angajamentului legal, fără acceptarea prealabilă a unei oferte.
Se precizeaza cuvantul "achizitie" nu cuvantul "contract" ca si in cazul procedurilor de atribuire. Deci se refera strict la achizitia care se face la un moment dat nu la totalitatea achizitiilor dintr-un anumit produs pe un an. Sa presupunem ca pe un an de zile achizitionam hartie de scris in valoare de 36.000 lei , respectiv in fiecare luna de 3.000 lei. Prevederea de mai sus se aplica la achizitia lunara de 3.000 lei care este concreta, nu la valoarea totala anuala care este de fapt numai estimata.

dan_one multumesc

multumesc mult Dan.

observ ca raspunzi instantaneu :)

Daca ma poti ajuta si aici: art.46 - Autoritatea contractanta are obligatia trimestrial de a transmite in SEAP o notificare cu privire la achizitiile directe, grupate pe necesitate, care sa cuprinda cel putin obiectul, cantitatea achizitionata, valoarea si codul CPV. trebuie luata fiecare achizitie in parte? daca trebuie grupate atunci ce scriu la ofertant ca doar sunt diferiti.....date...cui....aceasta hotarare a fost data in 8 iunie. in Seap trebuiesc incarcate achizitiile din aprilie, mai si iunie? multumesc frumos pentru tot.

achizitia directa mari nelamuriri

ce inseamna ca in continuare se foloseste catalogul seap...pai exceptiile nu sunt date de cele 3 praguri.....4.500...70.000....100.000?eu am inteles ca exceptia o reprezinta pragurile....adika orice achizitie am ... o incadrez la praguri....catalogul si anuntul publicitar bineinteles il folosesc pentru achizitiile cuprinse intre 100.000-135.059 lei. de exemplu....
1. nu pot lua un toner la 450 de lei de oriunde fara sa folosesc seap-ul conform primului prag del de 4.500 lei? sau trebuie tot de la seap luat? si ce fac daca il gasesc pe piata mai ieftin? cum bifez fosta optiune 2 din nota justificativa? ca nu mai exista...a fost inlocuita cu alta nota cu alte praguri....sau mai exista o varianta....acel toner daca il gasesc pe sicap il iau tot de acolo....si abia atunci daca nu il gasesc aplic legea pragurilor?
2. ce fac de exemplu cu un pachet de produse pentru curatenie de 4.000 lei...inainte dadeam anunt si primeam x oferte...acum pot lua direct fara seap doar ca ma incadrez la acel prag de 4.500...ca acum anuntul il pot da DOAR pentru achizitiile cuprinse intre 100.000 si 135.059 lei.
Va rog pentru cine ne poate lamuri...suntem multi care poate nu interpretam cum trebuie legea...si dorim sa stim sa procedam corect.multumesc

Legea e asa de bine facuta

Legea e asa de bine facuta incat o interpreteaza fiecare cum poate sau cum doreste. Din vechea varianta a HG s-a eliminat obligativitatea achiziiilor online(prin SEAP) cu acele exceptii insotite de nota aia justificativa. Obligativitatea a ramas numai pt achizitii de produse cu o valoare mai mare de 100.000 lei (eu inteleg ca la o singura cumparare) respectiv 280.000 lei pt lucrari si numai daca nu se publica anunturi de publicitate in SEAP sau pe situl AC.
Pt celelalte achizitii cu valori mai mici nu mai exista obligativitatea cumpararii prin catalogul SEAP. Pt valori cuprinse intre 70.000 si 100.000 lei cumpararea se face pe baza a minim 3 oferte, pt. valori cuprinse intre 4.000 lei si 70.000 lei cumpararea se face pe baza cel putin unei oferte, iar pentru valori sub 4.000 lei cumpararea se face direct fara nicio oferta.
Intrebarea este daca fac o achizitie cu valoare de 80.000 lei prin catalogul SEAP fara sa am 3 oferte , se considera ca incalc sau nu legea?
Cu privire la notificarile transmise trimestrial, aici se poate dezvolta o adevarata teza in drept. Din formatul aplicatiei pus la dispozitie de catre SEAP cel putin doua campuri obligatorii sunt bizare: adresa de email si numar de telefon al furnizorului. Pot sa oblig un operator economic sa-si deschida o adresa de email sau sa posede un telefon? Daca da, sa-mi spuneti care articol constitutional prevede astfel de obligatii. Daca cel putin una dintre cele doua nu sunt completate , notificarea nu poate fi transmisa cu toate ca legea ma obliga imperativ.
Cat despre gruparea pe necesitate cum o fac? Am hartie (ca tot am adat exemplul) de 10 feluri cu 10 preturi diferite de la 5 furnizori. Nu pot decat sa adun pe furnizor cantitatile si preturile si sa fac un tolal cantitate si total valoare dar ma incurca data documentului pt ca achizitiile nu s-au facut in aceeasi zi. Deci nu imi ramane decat sa introduc achizitie cu achizitie in SEAP. Alta bizarerie este notificarea achizitiilor facute online prin SEAP . Legiuitorul , neprecizand in textul legii , care achizitii se notifica in SEAP, ca si concluzie rezulta ca toate achizitiile directe indiferent de modul de efectuare.
Am fost naiv sa cred ca notificarea se face prin importarea din anexa cu evidenta achizitiilor directe a unui document tabular pe care sa-l incarc in SEAP.
Cam asa s-au simplificat lucrurile. Tipic romaneste.

Nu va suparati ca intreb, dar

Nu va suparati ca intreb, dar unde in SEAP mai exact se introduce notificarea aceasta trimestriala? La cumparari directe eu gasesc doar sectiunea cu notificarile de atribuire pentru cumparari offline..

Va rog sa ma lamuriti cu

Va rog sa ma lamuriti cu privire la art. 43 alin.5 din Hg, privind angajamentul legal, care poate lua forma unui contract sau a unei comenzi ori a altui tip de document....pentru achizitiile directe, inclusiv pentru cele realizate prin plata cu cardul...mai exact, sa inteleg ca, daca platesc cu cardul o achizitie mica (de exemplu un stick de memorie de la un magazin) trebuie sa inchei contract sau comanda? Sau este suficienta factura sau chitanta? Practic, la "alt tip de document" intra si factura?
Multumesc!

nici eu nu stiu unde se

nici eu nu stiu unde se introduce notificarea aceasta trimestriala.....pt achizitiile directe, grupate pe necesitate

Notificarea trimestriala se

Notificarea trimestriala se introduce chiar la sectiunea cu notificarile de atribuire pentru cumparari offline. Legiuitorul a considerat ca achizitiile de produse sau servicii cu o valoare mai mica de 100.000 lei respectiv 280.000 lei pt lucrari se realizeaza pe baza de oferte, adica OFFLINE si trebuie notificate . Legiuitorului nu i-a trecut prin cap ca lumea e obisnuita cu SEAP-ul si din inertie AC va cumpara din catalogul electronic ca si pana acum indiferent de valoare. Fara sa anticipeze reactia autoritatilor contractante a scapat din vedere si a introdus in textul legii ca notificarea se face pt toate achizitiile directe fara sa mentioneze ca e vorba doar de cele offline. Din continutul legii rezulta ca se notifica toate achizitiile directe indiferent de cum se face achizitia.

Cu privire la discutia de mai

Cu privire la discutia de mai sus privind pragurile respective, acestea se refera la valorile pe un an intreg, nu pentru achizitii luate separat. Raspunsul de la ANAP: "Precizam ca valoarea estimata a unei achizitii se calculeaza avand in vedere valoarea totala de plata, fara TVA, estimata de autoritatea contractantă, luand in considerare orice eventuale forme de optiuni si prelungiri ale contractului mentionate in mod explicit in documentele achizitiei (art.9 alin.(1) din Legea nr. 98/2016). Avand in vedere prevederile legale citate mai sus, precum si partea introductiva a alin.(3) al art.43 din H.G. nr.395/2016, potrivit careia „(3) Prin exceptie de la alin.(1), in cazul in care valoarea estimata a achizitiei este mai mica de: (…)”, apreciem ca pragurile valorice reglementate la articolul de lege in discutie, se raporteaza la intreaga valoare estimata a achizitiei, chiar daca autoritatea contractanta decide sa incheie mai multe contracte de achizitie publica sau sa lanseze mai multe comenzi cu acelasi obiect sau cu obiect similar, pe parcursului unui an bugetar."

Cu privire la notificare, achizitiile online sunt preluate automat de sistem. Raspuns ANAP: " In urma consultarii specialistilor AADR, a rezultat ca achizitiile directe realizate online sunt preluate automat de sistemul electronic al achizitiilor publice. Avand in vedere ca H.G. nr.419/2018 a intrat in vigoare dupa jumatatea lunii iunie, autoritatea contractanta poate reporta cumpararile directe realizate in restul perioadei ramase din aceasta luna in raportarea trimestriala urmatoare sau va calcula trimestrele in functie de data de 18.06.2018. "

Referitor la raportarea trimestrila

Referitor la raportarea trimestrila se raportateaza si cumpararile directe online si cele offline? iar prima raportare cand se va transmite? Sunt intr-o totala ceata va rog pareri. Va multumesc!

va rog nici un raspuns?

va rog nici un raspuns?

Rapunsul se regaseste in

Rapunsul se regaseste in comentariul de dinaintea intrebarii tale! Raspunsul ANAP: "In urma consultarii specialistilor AADR, a rezultat ca achizitiile directe realizate online sunt preluate automat de sistemul electronic al achizitiilor publice." (deci nu le mai raportam). "Avand in vedere ca H.G. nr.419/2018 a intrat in vigoare dupa jumatatea lunii iunie, autoritatea contractanta poate reporta cumpararile directe realizate in restul perioadei ramase din aceasta luna in raportarea trimestriala urmatoare sau va calcula trimestrele in functie de data de 18.06.2018."
Mai gasesti ceva si la speta 696 la urmatorul link: https://www.achizitiipublice.gov.ro/questions/view/63

Autentificare utilizatori

Comentarii recente

Parteneri